Vertrouwen

 

Op ICBS De Bloesem vinden wij het belangrijk dat de leerlingen en ouders met plezier naar school komen. Het is ons streven om iedere leerling een fijne schooltijd te bezorgen.

Daarvoor is sociale veiligheid in de klassen nodig. Een veilige leeromgeving, waarbij respect en vertrouwen onze uitgangspunten zijn. Wij vinden het belangrijk dat we samen met de ouders en leerlingen een sfeer creëren waarin iedereen zich thuis voelt en voor elkaar zorgt. Ieder kind mag er zijn en daarom hechten wij groot belang aan hoe de kinderen met zichzelf en elkaar omgaan. Het is ons streven dat de leerlingen voor zichzelf op kunnen komen, kritiek kunnen ontvangen en leren omgaan met zelfbeheersing. Wij zien de samenwerking met ouders als kracht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Een goed pedagogisch klimaat vormt een basisvoorwaarde voor het bereiken van goede onderwijsresultaten en een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.

Om te werken aan het gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, werkt ICBS De Bloesem met de Kanjertraining. De Kanjertraining sluit aan bij wat wij op ICBS De Bloesem juist zo belangrijk vinden. De kanjertraining staat voor vertrouwen, sociale veiligheid, rust en wederzijds respect. Zo zorgen wij voor een prettig schoolklimaat.

De doelen van de kanjertraining zijn dan ook:

  1. Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
  2. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
  3. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
  4. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
  5. Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
  6. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.
  7. Het bevorderen van ouderbetrokkenheid.

De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief).  De Kanjertraining is in feite dan ook meer dan alleen een methode, het vormt voor ons de leidraad om pedagogisch beleid te maken.