Passend aanbod op de Bloesem
We vinden het belangrijk dat iedere leerling gebruik kan maken van een passend onderwijsaanbod. Zowel de 'gemiddelde' leerling als de leerling die meer aandacht nodig heeft. Dit geldt zowel voor alle leerlingen die op een andere manier leren. De leerlingen voor wie het leren meer tijd en energie kost en de leerling die meer uitdaging nodig heeft om tot leren te komen.
Vooral voor de laatste groep leerlingen hebben we in de afgelopen jaren ons onderwijsaanbod steeds meer verbeterd.
We doen ons best om meer- en hoogbegaafdheid zo jong mogelijk te signaleren en in beeld te hebben (want we weten dat leerlingen zich anders heel snel aanpassen aan andere leerlingen in de groep), hiervoor gebruiken we een signaleringsinstrument in combinatie met onze eigen observaties.
Er wordt geïnvesteerd in meer kennis van onze leerkrachten rondom het thema meer- en hoogbegaafdheid. Is er veel aandacht voor wat deze groep leerlingen nodig heeft: het werk gecompact aanbieden en daarnaast verrijkingsstof bieden.
Als dat niet genoeg is voor een leerling en een leerling heeft meer hulp en begeleiding nodig dan hebben we voor elke leeftijdsgroep een zogenaamde 'plusklas'; voor groep 1/2 onder de naam 'de Doorgang', groep 3/4 'de Opkamer' en voor groep 5-8 'de Bovenkamer'.
Hier ontmoeten ze ontwikkelingsgelijken en gaan samen aan de slag met vaardigheden die ze gaan ontwikkelen. Vanaf 2025 worden de plusklassen voor groep 3/4 en 5-8 aangeboden in de vorm van modules rond een bepaald thema (denk aan Mindset, Faalangst, etc.) en wordt er gewerkt met een aannamebeleid op grond van leervraag/ontwikkelvraag.
Doorgang
De Doorgang is onze plusklas voor hoogbegaafde leerlingen in de groep 1-2. Deze groep komt één keer in de twee weken een uur bij elkaar in de gang tussen de kleutergroepen op Bloesem 2.
Er wordt aangesloten bij de thema's die op dat moment in de groepen worden behandeld en deze onderwerpen worden voor deze groep verder uitgediept. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van hogere orde denkvragen (taxonomie van Bloom). Er wordt een beroep gedaan op de creatieve denkvaardigheden, de analyserende denkvaardigheden en reflectie/evaluatie denkvaardigheden.
Ook richten de HB specialisten in samenwerking met de leerkrachten een hoek in waar deze leerlingen gedurende de week peers (ontwikkelingsgelijken) ontmoeten en opdrachten uitvoeren passend bij hun niveau.
Opkamer
De Opkamer is onze plusklas voor hoogbegaafde leerlingen in de groep 3-4. Deze groep komt één keer in de twee weken een uur bij elkaar in de dakopbouw van Bloesem 2.
Er wordt gewerkt vanuit een leervraag per periode (3 periodes per jaar). Op deze manier hopen we dat leerlingen eigenaar worden van dit leerproces en leren reflecteren op hun eigen handelen.
Per periode werken we rond een bepaald thema zoals bijv. het onderwerp 'mindset'. Per periode kunnen de hoogbegaafde leerlingen met een specifieke leervraag worden aangemeld bij de HB specialisten.
Bovenkamer
De Bovenkamer is onze plusklas voor hoogbegaafde leerlingen in de groep 5-8. Deze groep komt elke woensdagochtend twee uur bij elkaar in de dakopbouw van Bloesem 2.
Er wordt gewerkt vanuit een leervraag per periode (5 periodes van vakantie tot vakantie). Op deze manier hopen we dat leerlingen eigenaar worden van dit leerproces en leren reflecteren op hun eigen handelen.
Per periode werken we rond een bepaald thema zoals bijv. het onderwerp 'mindset'. Per periode kunnen de hoogbegaafde leerlingen met een specifieke leervraag worden aangemeld bij de HB specialisten.