De missie van ICBS de Bloesem
Onze doelstelling is om onze leerlingen te helpen groeien tot zelfstandige en unieke wereldburgers, die met alle opgedane kennis en vaardigheden effectief en plezierig kunnen samenwerken en een open en nieuwsgierige houding hebben naar de samenleving: Samen jezelf zijn
Visie op onderwijs op ICBS de Bloesem
Onze visie hebben we verwoord in negen leidende principes. Naast instructie stimuleren wij ook nieuwsgierigheid, bijvoorbeeld door leerlingen onderzoeksvragen op te laten stellen over een bepaald project of thema. Daarbij bieden we een veilige omgeving, waarin leerlingen hun kennis op verschillende manieren kunnen verwerven. We richten ons op de individuele leerbehoeften van de leerlingen en differentiëren onze instructie met het Expliciete Directe Instructie (EDI) model. We moedigen kinderen aan om lesstof op hun eigen, best passende manier te verwerken. De leerkracht krijgt dus zowel een sturende als een coachende rol én doet er toe. We bieden aan de instructietafel verlengde instructie en verdiepende instructie voor de leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. We hebben een zorgstructuur opgezet voor de leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. We vinden het belangrijk dat leerlingen eigenaarschap hebben over hun eigen leren. Leren is een werkwoord, dus we vinden het belangrijk dat het zweet op de hoofden van de leerlingen staat en niet van de leerkrachten. Hierbij hebben we hoge verwachtingen van de leerlingen.
Dit zijn onze 9 leidende principes:
Partnerschap en Vertrouwen: Wij streven naar een actieve verbinding met ouders en leerlingen, gebaseerd op vertrouwen en een veilige omgeving. Samen dragen we de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van elke leerling, die thuis ook gewoon kind mag zijn. We creëren korte lijntjes, zodat we iedere leerling samen optimaal tot bloei kunnen laten komen;
Groei in evenwicht: Sociale integratie en persoonlijke vorming zijn even belangrijk als cognitieve prestaties. We geloven dat leerlingen die op al deze gebieden groeien, een gelukkiger leven leiden;
Eigenaarschap en Kritisch Denken: We leren leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkeling en leerproces, omdat kritisch denken over hun acties en invloed op de omgeving een essentieel aspect is om de maatschappij te begrijpen;
Gedifferentieerd Onderwijs: Ons aanbod op het gebied van reken- en taalonderwijs is gedifferentieerd, afgestemd op het niveau van de leerlingen en vormt de basis van ons curriculum, omdat de leercurve over persoonlijke groei gaat en niet (alleen) over het landelijk gemiddelde;
Unieke identiteit en Talentontwikkeling: Binnen onze school is iedereen uniek met ruimte om de eigen talenten en identiteit te ontdekken en te ontwikkelen. Van verschillen leer je en verschillen hebben toegevoegde waarde;
Leervragen en onderzoekende houding: Leerlingen worden gestimuleerd om hun eigen leervragen te formuleren en onderzoekend te zijn. Dit zorgt voor een oplossingsgerichte mindset en een natuurlijke nieuwsgierigheid, waardoor leerlingen tot unieke oplossingen kunnen komen van voorgelegde vraagstukken;
Betekenisvolle Leeromgeving: Leerkrachten creëren leeromgevingen die betekenisvol en uitdagend zijn. De onderzoeksvragen van leerlingen dienen als leidraad, waardoor het leren relevant en stimulerend wordt;
Brede Ontwikkeling: We bieden leerlingen ruimte voor brede ontwikkeling en laten ze onderdeel zijn van de samenleving. Dit bevordert een brede kijk op het leven en verbindt het onderwijs met de realiteit;
Creativiteit en Plezier in Leren: We streven naar creatief en bewegend leren in ons onderwijsproces met als doel dat leerlingen met veel plezier leren.